podria ser un blog

Tots els públics no és cap públic

Joseph_Ducreux_-_Self-Portrait,_Yawning

Aviso que ara ve quan em desfogo i esquitxo parets i sostre amb la meva bilis de mare soferta que intenta fer vida cultural amb les seves filles. Però tinc una pregunta a la punta de la llengua i si no l’escupo encara m’hi sortirà un herpes o alguna cosa pitjor. En quin moment algú va deduir que «per a tots els públics» volia dir «no t’hi matis, és per a nens»? És més: què coi van voler dir els que es van inventar la cosa aquesta de «per a tots els públics»? Després va venir allò del cinema o el teatre «familiar», que és aquella mena de cinema o de teatre que es fa per avorrir els fills i desesperar els pares. Perquè sabeu què passa si vas a veure una mala obra de teatre o una mala pel·lícula amb els teus fills? Que es posen nerviosos, que no s’estan quiets a la butaca, que et cusen a preguntes, que tenen gana, pipí, set, son, que mama-marxem?, mama-què-és?, mama-no-ho-entenc, mama-no-m’agrada, mama-tens-galetes?, mama-vull-un-suc, mama-no-m’agrada-aquest-cine, mama-quant-falta. I la mama, que en aquest cas sóc jo, intenta trobar-li el què al que surt a la pantalla o l’escenari, rebusca en el dipòsit de la bona fe de reserva i inventa arguments, explicacions, de tot, i justifica l’injustificable, per no dir: filla-això-és-avorrir-se, filla-això-és-una-merda, filla-no-tot-el-que-fan-al-cine-és-bo, filla-de-vegades-el-teatre-pot-ser-una-gran-tortura. I per això ara enceto aquest paràgraf sense fi, per dir-vos, programadors que em llegiu (ha!), que el públic infantil no és el més fàcil, que més aviat és dels més exigents, que a més resulta que vénen acompanyats d’adults que també tenen ulls a la cara, i que un bon espectacle, una bona pel·lícula, un bon contacontes, és aquell que des del primer minut sap captar l’atenció dels nens i els manté quiets a la butaca mentre dura l’encanteri del teatre, del cinema, de la literatura. Si tots els nens de la sala es belluguen, rondinen, juguen amb les butaques, es recorden de toootes les seves necessitats biològiques, és que l’heu espifiada. I sí, tots ens equivoquem, però coi, preneu-ne nota, apreneu-ne, documenteu-vos, perquè canta molt que o no teniu fills o no us els escolteu, que no pot ser que ens engalteu segons quines calamitats a consciència, que l’única explicació que li trobo és que vosaltres els nens només els veieu als anuncis de la tele, perquè si no és això, és que ja és incompetència, i no pot ser que n’hi hagi tants, d’incompetents, i que tots us dediqueu a programar activitats pretesament culturals i suposadament infantils. «Infantil» no vol dir ni senzill ni acolorit ni sorollós. Els nens no són rucs, no són cecs, no són sords, només són nens, i amb les vostres cagades perdeu la clientela del futur. Au, ja he acabat. És que m’ho feia a sobre. 

Anuncis
Estàndard

7 thoughts on “Tots els públics no és cap públic

  1. Jordi Fenosa ha dit:

    Has aconseguit que m’estigui quiet a la cadira i em llegeixi el teu post fins al final, sense pipi, gana o set.Dit això, tens més raó que una santa. I sóc pare.

  2. Ha, ha, sí, deu formar part d’una estratègia. o més aviat d’una conspiració per infantilitzar encara més la canalla. M’ha recordat ma germana, la primera vegada que la vam dur al cine i en acabar ens va preguntar: per a què serveix? Potser hauríem de tocar el dos quan l’espectacle o la pel·li de marres és infumable. Jo ho faig quan pillo un llibre i per molt que el vagi obrint sempre vaig per la mateixa pàgina. Clar que l’autor no et veu, i ben mirat, al cine tampoc, no? El teatre ja…sembla més difícil, suposo que depèn del grau de tortura al que us sotmetin…

  3. Sisu Lagares ha dit:

    Tens tota la raó Tina!!! la veritat es que aquesta maleïda frase… a voltes pot provocar el desencís de la mainada per tornar-hi i el rebuig dels pares a portar-los-hi.
    Per cert, estaria be que ens diesis el nom de l’obra que ha provocat aquesta situació, més que rés per estar atents.

  4. Raqueleta ha dit:

    Molt ben dit! Estic completament d’acord amb tu! No sé ara de quin espectacle parles, però sí sé de quin espectacle vas parlar en el passat i ja et vaig comentar que jo havia sortit del teatre abans que acabés…

  5. Tina, cada post que escrius m’acolloneixo. Ara resulta que estreno obra de teatre per a públic familiar al festival Mini Grec. La veritat és que hem intentat que NO passi el que descriu i que tant hem sofert la Teresa Pombo (la directora) i servidora (la perpetradora del text) com a mama-quan-acaba-aquesta-mè. De fet no és una obra de teatre per a petits, és per a nens a partir de 8 anys. I… els personatges nens, estan representats per nens! No per senyors i senyores que parlen amb diminutius i diuen “guai”. En fi. Que ja t’ho explicaré. I que sigui el que Shackespeare vulgui.

  6. A veure, això que dic no és sobre un espectacle concret, si només m’hagués passat un cop, ho consideraria mala sort i llestos. No em caldria “desfogar-me”. El problema és que hi topo sovint, amb aquest problema, i que començo a veure què és el que falla i hi dono voltes i m’hi encaparro, d’aquí que em calgués escriure-ho.

    Dit això, les últimes dues males experiències en aquest sentit van ser al MNAC (contes per a nens amb una noia que no sabia explicar-los) i a la Filmoteca de Catalunya (una tria de curts d’animació per a nens que més aviat semblava un outlet de les peces més tronades que van trobar, amb so defectuós, imatge defectuosa, el cursor de l’ordinador ballant per la pantalla i un criteri a l’hora de triar les peces més que sospitós…), cosa que encara em va empipar més perquè representa que d’aquests llocs te n’hauries de poder refiar…

    Anna, no te m’acolloneixis gens. Estic convençuda que aquesta obra vostra serà un encert. Vist el MIC i UNA MÀ DE CONTES, jo en el teu criteri i el teu savoir faire ja hi confio de totes totes. Et desitjo molta sort, però estic convençuda que la tindràs!

Deixa un comentari

